Förbättra din koncentration

on

En ny vetenskaplig studie som publicerats i juni 2022 (Bokk & Forster, 2022) redovisar ett förbättrat fokus efter Mindfullness-träning. Tjugo kvinnor och trettio män med en medelålder på 30,3 år deltog i studien. Ingen av dessa hade någon erfarenhet av mental träning innan.

Deltagarna fick fylla i enkäter om Mindfulness, kroppsuppfattning och ångest innan start och delades därefter in i en meditationsgrupp och en kontrollgrupp. Mindfullness bestod av att följa ett tio minuter långt andningsprogram framtaget av Kabat-Zinn 2017. För att utvärdera graden av uppmärksamhet använde forskarna EEG.

Forskarnas slutsats var att även kortare meditativa program kan förhindra att man tappar koncentrationsförmågan.

Referens: Book, O., & Forster, B. (2022). The effect of a short mindfulness meditation on somatosensory attention. Mindfulness, 13, 2022-2030.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.