Elit i jämförelse med Ortorexi

on

Mat

Vad skiljer elit och #ortorexiatletika åt när det kommer till hur man äter och tränar? Först och främst; elitidrottare äter allt, mycket och gärna så länge de inte är tvungna att banta ned sig för en lägre viktklass. Frukost vid ett VM i Ryssland var gröt, omelett, mackor med pålägg och korv. Så ser en idrottsfrukost ut.  På bilden även lite tvorok och kakor (ja det är för en person).

Frukost för en person

Återhämtning

Elitutövare har återhämtningsperioder på flera sätt. De tränar inte hårt året om utan periodiserar vila, uppbyggnad, specifik träning och så vidare. De tränar inte sju dagar i veckan heller och under en tävling som ett VM, som bilderna är tagna vid, sover man på nätterna (är inte hög på kortisol pga svält) och har även tupplur under dagen. Sedan vilar man under passen när tillfällen ges.

Träning

Elitidrottare i tekniska idrotter som exempelvis min sport Sanda prioriterar inte träningsmängd det vill säga ju mer desto bättre. Det handlar istället om att träna på rätt sätt. Under träningsperiod liksom under tävlingsperiod. Under VM tränar man ett pass om dagen om man inte har match samma dag då man tar det lite lugnare.

Coachning

Sist men inte minst har man sin coach att förlita sig till. Det är inte en aktiv utövare som vunnit tävlingar som är vanligt inom fitness utan någon med specifik tränar/coachutbildning på högre nivå som kan träningsplaner mat, vila och allt annat som hör till träning och tävling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.